کد خبر: 1233276
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
در بازنمایی زندگی و کارنامه «یعقوب نیمرودی»
«کتاب یعقوب نیمرودی (۲۰۲۳- ۱۹۲۶)، نخستین کتاب از مجموعه مأموران اسرائیل در ایران، تألیف محمدتقی تقی‌پور به تازگی از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شده و در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت
 شاهد توحیدی

جوان آنلاین: اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود با اتکا به اسناد و شواهد به بازنمایی زندگی و زمانه یعقوب نیمرودی نماینده اسرائیل در ایران در دوران حاکمیت محمدرضا پهلوی پرداخته است. این پژوهش از سوی محمدتقی تقی‌پور انجام شده و مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در معرفی این کتاب نکات پی آمده را مورد اشاره قرار داده است:
«کتاب یعقوب نیمرودی (۲۰۲۳- ۱۹۲۶)، نخستین کتاب از مجموعه مأموران اسرائیل در ایران، تألیف محمدتقی تقی‌پور به تازگی از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شده و در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. این کتاب پژوهشی کوتاه درباره یکی از سرمأموران اعزامی سرویس‌های اطلاعاتی، جاسوسی و نظامی دولت اسرائیل به ایران در دوران رژیم پهلوی است. یعقوب نیمرودی در سال ۱۳۰۵ شمسی متولد و در ۳۰ مرداد ۱۴۰۲، در فلسطین اشغالی درگذشت. او از دی ۱۳۳۴ تا اواخر عمر رژیم پهلوی به مدت حدود ۲۱ سال در سمت‌ها و مأموریت‌های گوناگون در ایران فعالیت کرد. نیمرودی برای تحکیم و توسعه روابط و همکاری‌های ایران و اسرائیل در دوران محمدرضا پهلوی فعالیت‌هایی داشت که اساساً در تقابل و تعارض با منافع، مصالح و امنیت ملی ایران و ایرانیان و حتی کشور‌های اسلامی منطقه بود و تماماً بر پایه برنامه‌ها و راهبرد‌های منطقه‌ای صهیونیسم صورت می‌گرفت. در این کتاب آمده است: «سرجاسوسی به نام یعقوب نیمرودی که اندکی بیش از ۲۰ سال، تحت پوشش‌های گوناگون، حضوری فعال و تأثیرگذار در عرصه‌های مختلف به ویژه اطلاعاتی، جاسوسی، نظامی و اقتصادی در ایران داشت. بستر و زمینه‌های فراهم شده برای یعقوب نیمرودی و دیگر مأموران صهیونیست، آن هم با مجوز و چراغ سبز محمدرضا پهلوی و از سوی برخی مقامات بلندپایه کشوری و لشکری، سراسر ایران را به میدان تاخت‌وتاز آن‌ها تبدیل کرده بود. وابستگی نظام سلطنت به قدرت‌های جهانی تحت سیطره ثروت‌سالاران یهودی و شبکه‌های صهیونیستی که اهرم‌های قدرت اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای دنیای غرب و نهاد‌های برنامه‌ریزی و سیاستگذاری ایالات متحده و اروپا را در دست داشتند از جمله عواملی محسوب می‌شد که شاه و کارگزاران حکومت پهلوی را تسلیم اراده اغیار کرده بود. علاوه بر این، نفوذ و حضور بعضی اشخاص یهودی‌تبار، بهایی و فراماسون در ارکان سیاست و قدرت نظام شاهنشاهی، در مجموع دلیل روشنی بود تا شخص محمدرضا با همه خودبینی و خوی استبدادی و استکباری در برابر آن‌ها احساس عجز کند و مرعوب و مطیع اوامر آن‌ها باشد. وی تا پایان دوران مأموریت رسمی‌اش در ایران یعنی سال ۱۳۴۸ش، برجسته‌ترین نماینده موساد بود. نیمرودی مدت کوتاهی پس از پایان این مأموریت از سمتش در موساد و ارتش اسرائیل هم کناره گرفت و بار دیگر فعالیتش را در عرصه اقتصادی ـ تجاری با ایران پی گرفت و ارتباطش را با شاه و رجال بلندپایه ایرانی حفظ کرد. با این حال ساواک تردید نداشت که حضور مجدد یعقوب نیمرودی در ایران، فقط به معاملات و فعالیت‌های اقتصادی و نظایر آن محدود نخواهد بود و او اقدامات جاسوسی خود را علیه کشور‌های عربی از سر خواهد گرفت. گفته شده که او در قاچاق آثار عتیقه و باستانی ایران به کشور‌های خارجی و از جمله اسرائیل دست داشت. نیمرودی بعد‌ها درباره حیطه فعالیت و عمل خود در ایران چنین اعتراف کرد: اگر یک روز به روزنامه‌نگاران اجازه دهند تا از کار‌هایی که ما در تهران کرده‌ایم مطلع شوند از آنچه می‌شنوند وحشت خواهند کرد، حتی نمی‌توانند آن را تصور کنند....»

برچسب ها: کتاب ، اسرائیل ، پهلوی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار